Treningi

Biegać zimą? Czy nie biegać?

Przegon_niepogode_1Często mówi się, że nie ma czegoś takiego jak nieodpowiednia pogoda – są tylko nieodpowiednio ubrani biegacze. Zimowa aura stanowi nie lada wyzwanie dla każdej biegaczki, z drugiej strony – piękno zimowych krajobrazów nierzadko pozwala zapomnieć o marznącym chłodzie.

Aby móc stawić czoła zimie należy przede wszystkim odpowiednio się ubrać. Najlepszym rozwiązaniem będzie odzież wykonana z materiałów odprowadzających wilgoć z powierzchni skóry skóry w sposób „mechaniczny” oraz wybieranie funkcjonalnych ubrań, które możemy rozpiąć lub swobodnie zdjąć po rozgrzaniu ciała a następnie zapiąć czy założyć pod koniec biegu, aby uniknąć zbyt szybkiego schłodzenia. Warstwy ubrań spełniają podobną rolę jak włosy, które wstają gdy jest nam zimno, powodując gęsią skórkę i jednocześnie zatrzymując ciepło przy skórze (Wywiad z Jenną Stevens-Smith z Brytyjskiego Stowarzyszenia Biologicznego (the Society of Biology) z lipca 2011).

Interesującym faktem jest, że kobiety pocą się podczas wysiłku znacznie mniej niż mężczyźni. Mechanizm ten był przez wiele lat analizowany przez naukowców z Nike Sports Research Lab (NSRL) po to, by móc opracować odpowiednią odzież dla kobiet. „Nie mamy jeszcze pewności, dlaczego kobiety mniej się pocą. Najprawdopodobniej jednak jest to spowodowane tym, że są one z natury mniejszych gabarytów niż mężczyźni, posiadając przy tym podobną  powierzchnię skóry. To pozwala im na wzrost efektywności transportu ciepła z potem (w stosunku do masy ciała) i spadek zapotrzebowania na produkcję potu podczas wysiłku” – twierdzi Brad Wilkins, fizjolog z NSRL (Wywiad z Brad’em Wilkins’em, fizjologiem z NSRL z lipca 2011).

Dlatego bardzo ważne jest również, aby w chłodne dni kobiety ubierały się w odpowiednią odzież, ponieważ mogą tracić więcej ciepła – w przeliczeniu na masę ciała – niż mężczyźni.

Fakt, że kobiety pocą się mniej niż mężczyźni, nie oznacza, że problem ten ich nie dotyczy, i że nie są narażone na odwodnienie podczas treningu. Jedną z metod, która może temu zapobiec jest zabieranie ze sobą butelki ciepłej wody, która pozwala na utrzymywanie optymalnego poziomu wewnętrznej temperatury ciała.

Zimą mamy do czynienia nie tylko z niższą temperaturą, ale również – z coraz krótszym dniem. Najlepszym rozwiązaniem w przypadku kobiet, które nie mają stałych godzin pracy lub mogą sobie pozwolić na bieganie w czasie przerwy na lunch jest trening w środku dnia, kiedy jest najcieplej. Wiadomo jednak, że na taki komfort może sobie pozwolić niewiele biegaczek. Jeśli zatem nie mamy wyboru i musimy biegać przed świtem lub po zmroku, należy zadbać o odpowiednie ubranie zapewniające nie tylko ciepło ale również doskonałą widoczność.

Bądźmy widoczni, nośmy odblaski

Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, nowa zimowa kolekcja Nike zawiera szereg elementów odblaskowych, takich jak zamki u dołu nogawek, odblaskowe mankiety czy logo firmy. Buty Nike Air Pegasus+ 29 Shield są nie tylko wodoodporne, ale posiadają również odblaskową powłokę, która „prześwieca” przez oddychalną siateczkę mesh. Silnie odblaskowa powierzchnia bezrękawnika Nike Vapor Flash zapewnia doskonałą widoczność przy oświetleniu światłem o jasności nawet 360 kandeli. W ciągu dnia, gdy nie  potrzebujemy już tak dużej intensywności odbijania światła, bezrękawnik można założyć na lewą stronę, traktując jako wierzchnią warstwę stroju. Zaprojektowany z myślą o biegaczkach kaptur bluzy Nike Dri-FIT Wool Hoody zapewnia ciepło, zaś przedłużane rękawy ze specjalnymi otworami na kciuki pomagają chronić dłonie przy nagłych spadkach temperatury.

Towarzysz do biegania, może być nawet wirtualny

Inną opcją, która może Cię zmotywować do wyjścia z domu w chłodne, zimowe dni jest dołączenie do klubu biegacza bądź trening z partnerem, znajomymi etc. Trenując z osobami o podobnych zainteresowaniach nie będzie Cię kusiło, by wrócić do domu i napić się czegoś ciepłego. Alternatywę stanowi tutaj aplikacja Nike+ Running App. To wirtualny klub biegacza – aplikację można łatwo ściągnąć na iPhone’a czy smartfon z systemem Android. „Aplikacje dla biegaczy to nie tylko zabawa. Wiele algorytmów opiera się na naukowych podstawach tworzenia planów treningowych. Dodatkowo aplikacja motywuje nas, kiedy trasa biegowa staje się uciążliwa” – twierdzi dr Jeff Brown, fizjolog z zespołu medycznego maratonu w Bostonie i współautor książki The Winner’s Brain (Umysł Zwycięzcy).

Dzięki aplikacji Nike+ Running biegacze mogą śledzić, mierzyć, udostępniać i porównywać swoje wyniki ze znajomymi z platformy Nike+, która jest obecnie 8,5-milionową światową społecznością online, dzieląc się z nimi doświadczeniem i radością, jaką daje bieganie.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s