Sprzęt

W butach minimalistycznych trzeba nauczyć się biegać

Moja nauka i przekonywanie do butów minimalistycznych zajęły mi aż rok. Albo tylko rok. Wszystko zaczęło się od dnia, kiedy dostałam buty Nike Free Run 3+ z podeszwą 5.0. Przekonałam się na tyle, że niedawno kupiłam drugą parę butów minimalistycznych – tym razem Saucony Kinvara 3.

To dwa różne buty, mimo że oba minimalistyczne. Nie będę starała się ich ze sobą nawet porównywać, bo to wcale nie takie łatwe. Zresztą, nie czuje się specjalistą, aby to robić. To co mogę napisać, i będzie to obiektywne, to różnice jakie widzę między bieganiem w butach minimalistycznych i „tradycyjnych”.

nike-run-3+Nie zamierzam również nikogo przekonywać do biegania w butach minimalistycznych. Po pierwsze dlatego, że nie każdy powinien w nich biegać. Osoby mające dużą pronację lub supinację powinny raczej kupować buty z porządną stabilizacją, a buty minimalistycznej takiej nie mają. Neutralni, lekko pronujący lub lekko supinujący mogą spróbować biegania w takich butach. Polecam, ale z rozsądkiem. Zdrowym rozsądkiem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJeśli zmiana, to stopniowo

Zmianę na obuwie minimalistyczne trzeba robić stopniowo i poza butami minimalistycznymi warto mieć w szafie także te z amortyzacją i stabilizacją. Proces przestawiania się na buty „bez wsparcia” poinien trwać trochę czasu, aby mięśnie przyzwyczaiły się do zmiany. Ja, mimo że, przestawiać na minimalizm zaczęłam rok temu, to czasami jeszcze czuję inną pracę mięśni.

Słaba amortyzacja butów minimalistycznych sprawia, że prace amortyzujące przejmują mięśnie oraz ścięgna. Być może dlatego przez kilka dni biegania w takich butach bolą mięśnie, których nigdy wcześniej nie czuliśmy.

Bieganie w butach minimalistycznych wymusza na biegaczu bieganie ze śródstopia. W momencie, w którym stopa styka się z podłożem, kolano jest ugięte. Sprawia to, że nie odczuwa ono tak silnie wstrząsu. Bieganie z pięty (a tak zwykle biega się w butach z wszelaką amortyzacją) sprawia, że podczas lądowania stopy kolano jest wyprostowane, a więc odbiera więcej wstrząsów, które amortyzowane sa przez wszystkie systemy znajdujące się w podeszwie.

Stoję po stronie minimalistów, 

.. bo coraz wyraźniej rysuje  się spór między zwolennikami i przeciwnikami minimalizmu. Ale tylko dlatego, że rozumiem jak działa mój organizm, zupełnie inaczej postrzegam moje bieganie, niż wtedy kiedy stawiałam pierwsze kroki na bieżni.

Dużą zaletą butów minimalistycznych jest ich lekkość i elastyczność. Cholewka jest idealnie dopasowana do stopy, wykonana jest z elastycznego materiału i nie posiada żadnych szwów. Podeszwa zwykle jest cienka, w Nike Free Run dodatkowo ponacinana, co sprawia, że but jeszcze lepiej układa się w stosunku do nawierzchni.

Obie pary butów, które posiadam są dość szerokie i idealne do szerokiej stopy i o wysokim podbiciu.

2 thoughts on “W butach minimalistycznych trzeba nauczyć się biegać

  1. Ja do tej pory czasami wkładam buty z amortyzacją. Ale tak, jak będziesz miała nowe buty to radziłabym nawet raz w tygodniu na początku je wkładać, sama zresztą poczujesz kiedy możesz je włożyć.
    Mięśnie mi się przyzwyczaiły do innej pracy szybciej niż rok, ale ja jestem zwolennikiem powolnych i rozsądnych zmian … wszytsko jest dla ludzi, ale niektórzy dłużej się przystosowują. Ja po roku śmiało mogę powiedzieć, że polubiłam te buty i dobrze mi się w nicg biegam. Ale znam też osoby, które niestety twierdzą inaczej. A co do butów Skora, to nie biegałam w nich jeszcze, choć zastanawiałam się nad nimi. Ale te to dopiero są drogie 🙂
    Popróbuj najpierw w sklepie, pochodz w nich, wejdź na bieżnię i zobaczysz jak się stopa w nich czuje, bo to bardzo ważne.

  2. Też rozważam zmianę, no ale zastanawiam się jak ją przeprowadzić w miarę bezboleśnie.. buty tanie nie są, trochę obawiam się, że nie podpasują mi takie „naturalne” i trzeba będzie wrócić do „starych”. Czy w okresie przejściowym po prostu raz zakładałaś buty z amortyzacją a raz te bez? Rok to naprawdę długo.. trzeba mieć w sobie determinację, żeby wierzyć że w końcu mięśnie przyzwyczają się do innej pracy. Cieszę się że trafiłam na Twój wpis 🙂 Czy próbowałaś może też butów Skora?

Skomentuj

