Odżywianie

Napoje wysokowęglowodanowe – czy potrzebne podczas biegania lub innych aktywnościach?

Matt Fitzgerald w książce „Waga startowa” w o suplementach diety pisze w sposób następujący: „suplementy diety to indywidualny wybór, a nie zjawisko z gruntu dobre lub złe”. I mnie takie podejście się podoba. Dalej autor pisze, że suplementacja rzadko bywa niezbędna, ale sportowcy, którzy ją stosują zaświadczają, że może posłużyć poprawie składu ciała czy osiągnięciom sportowym.

To o czym przede wszystkim należy bezwzględnie pamiętać jest fakt, że suplementy nie zastąpią odpowiednio zbilansowanej diety – mogą być jedynie jej dopełnieniem.

Do taki suplementów można także zaliczyć napoje energetyczne, które są bardzo fajną alternatywą dla uzupełnienia węglowodanów w organizmie podczas długotrwałego wysiłku, jakim jest niewątpliwie długie wybieganie.

BananasPo co potrzebne nam te węglowodany?

W dużym skrócie po to, aby mieć siłę do dalszej aktywności fizycznej. Po około 90 minutach treningu w organizmie wyczerpuje się zgromadzony w mięśniach glikogen. Czym to skutkuje? Natychmiastowym spadkiem energii i wydajności.

Odżywiony podczas wybiegania organizm jest bardziej wydajny, pozwala utrzymać stałe tempo biegu. Warto więc eksperymentować i sprawdzić, które odżywki na nas działają.

Jest oczywiście teoria, że robiąc długie wybiegania bez węglowodanów można lepiej się przygotować do wyczerpującego wysiłku, jakim jest np. czterogodzinny bieg. Moim skromnym zdaniem, jeśli ktoś chce tak właśnie robić, niech robi to stopniowo, przyzwyczajając organizm do czerpania energii z tłuszczu.

Czym się doładować energetycznie?

Doładować się można za pomocą żeli energetycznych, batoników, napojów wysoko-węglowodanowych, pastylek z glukozą lub dekstrozą oraz bananów. Do całkiem niedawna biegałam bez żadnego wsparcia. Jednak kiedy moje wybiegania zaczęły trwać dłużej niż 1,5 godziny zaczęłam korzystać z dodatkowych węglowodanów podczas wysiłku.

Do tej pory korzystałam jedynie z bananów oraz różnego rodzaju batoników. Nie lubię biegać z butelką w ręku, więc zaczęłam planować trasy tak, aby mieć możliwość napicia się wody lub napoju węglowodanowego, schowanego w samochodzie. I napiszę na razie jedno – to naprawdę pomaga.

To tylko wstęp

Te kilka słów, które wyżej napisałam traktuję jako wstęp do moich kolejnych wpisów, które poświęcone będą konkretnym węglowodanom, z których korzystam podczas biegania.

Przetestowałam już na sobie dwa napoje węglowodanowe, a przede mną jeszcze żele energetyczne, które zabieram na jutrzejszy bieg.

Reklamy

4 thoughts on “Napoje wysokowęglowodanowe – czy potrzebne podczas biegania lub innych aktywnościach?

  1. Pingback: TriCarb – pierwszy przetestowany napój wysokowęglowodanowy | wordpress

  2. Pingback: TriCarb – pierwszy przetestowany napój wysokowęglowodanowyKobietabiega.pl | Kobietabiega.pl

  3. Pingback: TriCarb – pierwszy przetestowany napój wysokowęglowodanowy | Kobieta biega

  4. „Odżywiony podczas wybiegania organizm jest bardziej wydajny, pozwala utrzymać stałe tempo biegu. Warto więc eksperymentować i sprawdzić, które odżywki na nas działają.” Święte słowa, dziwi mnie podejście niedoświadczonych sportowców, którzy „biorą” wszystko co popadnie.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s