Odżywianie

„Król życia”, czyli słów kilka o magnezie

Chyba nie doceniamy roli magnezu w naszym organizmie. I bez wątpienia powodem tego jest chyba przede wszystkim mała wiedza na temat tego, jaką rolę odgrywa w ludzkim organizmie. I chyba nie jestem wyjątkiem 😦  Ale nadrabiam zaległości.

Magnez, według prof. Juliana Aleksandrowicza (pseudonim „Doktor Twardy”) – m.in. hematologa, filozofa medycyny, to jeden z najcenniejszych biopierwiastków. Bez niego tak naprawdę wiele reakcji enzymatycznych w naszym organizmie po prostu by nie zachodziło – aktywuje on bowiem działanie ponad 320 enzymów. Magnez bierze udział w konstrukcji błon komórkowych i elementów tkanek, decyduje o wydolności układu kostnego, trawiennego, krążenia, zwalcza miażdżycę, wzmacnia mechanizmy obronne organizmu i jego podatność na powstawanie nowotworów, reguluje termoregulację. Działa stabilizująco na układ nerwowy, uspokaja, ma działanie rozkurczające mięśnie.

Magnez odgrywa dużą rolę w syntezie kwasów tłuszczowych (otyłość może być skutkiem niedoboru tego pierwiastka). Jeśli w organizmie jest za mało magnezu, cukier zamiast zapewniać energię zamieniany jest w tłuszcz.

schemat-magnez

Przemiany witaminy D uzależnione są od poziomu magnezu

Ile magnezu jest w ludzkim ciele?

24-35 g. Z czego w kościach znajduje się ponad 60%, w mięśniach szkieletowych – 29%, tkankach miękkich -mózgu, sercu, wątrobie – 10%. Zawartość magnezu w krwinkach czerwonych jest 3-krotnie większa niż w osoczu.

magnez-ale-1Magnezu zawsze mało

Magnez to jeden z nielicznych pierwiastków, którego nasz organizm ma zwykle zbyt mało. Jego niski poziom może być przyczyną obniżonej koncentracji czy zdolności przyswajania wiedzy.
Jego poziom obniża się zwykle na skutek szybkich kuracji odchudzających, przedłużających się sytuacji stresowych, przepracowania, stosowania używek bądź niektórych lekarstw.

Najczęstsze objawy jego braku to skurcze mięśni łydek, drżenie powiek, problemy z zasypianiem, apatia, brak koncentracji, trudności zapamiętywania, nadmierne wychłodzenie, a nawet zasinienie dłoni i stóp, wypadające włosy.

tabelka-ALE-MagneUp_w2

Skład MagneUp! Magnesium firmy ALE

Na niedobory magnezu podatni są głównie: dzieci, młodzież szkolna, osoby starsze, ludzie ciężko pracujący fizycznie, sportowcy (obfite pocenie się i utrata magnezu przez skórę).

Gdzie znaleźć magnez?

Magnez to pierwiastek słaby przyswajalny. Z pokarmu wchłania się go zaledwie 15-40%. Największe jego ilości występują w orzechach, nasionach, mąkach z pełnego przemiału, w soi, nie oczyszczonym ryżu, kaszach, suszonych owocach.

pestki-dyni

Dobre źródła magnezu: banan (35 mg), cielęcina (20 mg), czekolada gorzka (165 mg), czekolada mleczna (95 mg), daktyle (65 mg), kasza gryczana (220 mg), migdały (260 mg), orzechy laskowe (140 mg), pestki dyni (540 mg).

Kiedy mamy większe zapotrzebowanie na magnez, a taką sytuacją jest bez wątpienia uprawianie sportu, wskazane jest uzupełnianie diety preparatami suplementującymi. I co ważne! Magnezu przedawkować się nie da. No chyba, że podawany jest w kroplówce.

Ile magnezu potrzebujemy?

Osoby dorosłe potrzebują dziennie: mężczyźni ok. 400 mg, kobiety 320 mg.Magnez ma to do siebie, że pod wpływem stresu bardzo szybko maleje jego ilość, ale równie szybko można go uzupełnić. I nie koniecznie czekoladą. Doskonale nadają się do tego choćby pestki dyni.

magnez-aleźródło: Polskie Towarzystwo Magnezologiczne im. prof. Juliana Aleksandrowicza

Reklamy

4 thoughts on “„Król życia”, czyli słów kilka o magnezie

    • Nie ma możliwości, aby przy tak rozplanowanym harmonogramie posiłków i dokładnego ich trzymania się waga stała w miejscu. No, chyba że masz organizm już zmęczony różnymi, nieskutecznymi dietami, suplementami, które są jedynie placebo, lub po prostu podjadaniem.

      • Zdarza się że podjadam w stresie, na pewno przekłada się to na wagę, ale staram się to nadrabiać ćwiczeniami. Bez wizyty u dietetyka pewnie się nie obejdzie ;/

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s